Guys Next Door

Guys next door (SBK)

Skivrecension i DN juni 1991

Guys Next Door

Det är förstås meningen att det här bandets namn omedelbart ska påminna om sagolikt framgångsrika New Kids on the Block. Guys Next Door är ett försök av TV-bolaget NBC att upprepa succén med pojkrockarna, denna gång som TV-serie. Bandets namn är ett registrerat varumärke i TV-bolagets ägo och de fem gossarnas fanclub kan man bli medlem i genom att ringa det avgiftsfria telefonnumret 1-800-NBC-GUYS.

     Precis som sina förlagor har de inte skrivit en enda låt själva.

     Haken med den så kallade babypopen är framför allt att artisterna har en snävt begränsad tid till sitt förfogande. New Kids har blivit lite större och försöker med viss desperation behålla greppet om publiken genom att bli tuffare och förkorta sitt namn till NKOTB. Guys är faktiskt redan från början närmare slutet på tonåren än början på dem. Det är bråttom.

     Musiken, som i båda fallen är det man sist uppmärksammar, visar sig hos Guys Next Door vara om möjligt ännu slätare än hos föregångarna. Dansdisko om rara flickor och lagom kåta och lagom busiga pojkar.

     Förmodligen lever både Kids och Guys framför allt på att personifiera ungdomsdrömmen att i Amerika kan vem som helst bli stjärna - om än blott, som Andy Warhol sa, i femton minuter.

Stefan Stenudd