Stefan Stenudd![]() Om mig
ROCKMUSIKIntervjuer, konserter, skivor
Intervjuer
Konserter
Skivor
Mina fackböckerKlicka på bilden för att se boken på AdLibris nätbokhandel.
Mina romanerKlicka på bilden för att se boken på AdLibris nätbokhandel.
|
Sandelin/EkmanAlingsås folkparkKonsertrecension i DN juni 1990
Popgruppen Style var under hela 80-talet en av de dominerande på svenska hitlistor och folkparksscener. Med det nya decenniet tycks gruppen ha brutits upp i sina individuella beståndsdelar. Christer Sandelin och Tommy Ekman har var för sig gjort en solo-LP.
Trots att båda skivorna haft framgångar hos publiken slår de två sig samman för folkparkerna. Resultatet är överväldigande.
Trots att detta är premiärspelningen på turnén och det finns plats för en större publik, är showen stark från första sekund till sista. Ljud, ljus, energi, arrangemang, hantering av publiken — allt genomsyras av professionalitet. Sandelin/Ekman kommer att skövla i parkerna. De två står längst fram vid scenkanten när konserten öppnar — Sandelin lyckligt leende och Ekman med ett slags besatthet, en grym koncentration i ansiktsuttrycket. Efter de öppnande stroferna klämmer hela bandet i, fem man starkt. Sedan ges inte en sekunds vila. "Det står en ängel vid varje säng", sjunger Tommy Ekman med sin barnsligt sensuella stämma. Rösten påminner om Ted Gärdestads — vek och ändå intensiv, i anmärkningsvärd kontrast mot den grymma minen och hårda blicken. Det är en säregen sångröst, perfekt för ömma poplåtar. När han slår sig ner vid den vita flygeln och, ackompagnerad av akustisk gitarr, sjunger den längtande balladen "Det är vi som ska älska ikväll" — då blir publiken närapå extatisk. Christer Sandelins stämma är alldagligare, men som kontrast till kollegan är han värdefull. De blir som boven och hjälten, familjens svarta och vita får. Den unga, euforiska publiken är mest bekant med Sandelin och identifierar sig med honom — men de sneglar mer och mer på den vildögde grabben bredvid honom. Det svarta är egentligen mer spännande. Bakom de lättfångade texterna och den energiska, generösa föreställningen spelar dessa motsatser i paret Sandelin/Ekman — som oskuld och arsenik.
Stefan Stenudd
|